دلار تقلبی را چگونه شناسایی کنیم؟

دلار آمریکا اصلی
5/5 - (1 امتیاز)

آیا راه‌های تشخیص دلار تقلبی از اصلی را می‌شناسید؟ با نوسانات بسیاری که در بازار ارز کشور به وجود آمد و قیمت دلار بسیار افزایش یافت، تقاضای خرید زیاد شد و صف‌های طولانی در مقابل صرافی‌ها ایجاد شد. دلالان و افراد دیگر شروع به خرید و فروش دلار نمودند. در این خرید و فروش دلار و نوسانی که وجود دارد، امکان سوء استفاده برای بعضی از افراد فراهم می‌شود.  برای خرید دلار باید از اصل بودن دلار مطمئن شوید. چگونه می‌توان دلار تقلبی را تشخیص داد؟

ابتدا باید به صرافی‌های مجاز و همچنین شعبه‌های ارزی بانک‌ها برای خرید دلار مراجعه کرد تا از اصل بودن دلار مطمئن باشید. بر اساس آنچه در سایت بانک مرکزی آمریکا در رابطه با تشخیص اصل بودن دلار اعلام شده است، این بانک هفت اسکناس 1، 2، 5، 10، 20، 50، 100 دلاری چاپ می‌کند و می‌توانید با استفاده از اطلاعات زیر اصل آن را از نوع تقلبی آن تشخیص دهید.

مورد اول جنس کاغذ است که سه چهارم اسکناس‌های آمریکایی از کتان و یک چهارم آن از پارچه است و دارای خطوط قرمز و آبی است و مانند فیبر هستند.

مورد دوم به مهر وزارت خزانه داری آمریکا  باز می‌گردد که به رنگ سبز است و در سمت راست اسکناس زده می‌شود.

مورد سوم، سطح برجسته دلار است که با لمس کردن قابل تشخیص است.

مورد چهارم، مهر بانک مرکزی آمریکا که به رنگ مشکی و همین طور در سمت چپ دلار قرار گرفته است.

مورد پنجم، پرتره است که نقش اشخاص معروف آمریکا روی اسکناس حک شده است.

مورد ششم شماره سریال است که فاکتور امنیتی این اسکناس‌ها است. برای اسکناس‌های 1، 2، 5 دلاری دارای 10 کاراکتر که از حروف و اعداد است و برای اسکناس‌های 10، 50 و 100 دلاری 11 کاراکتر که تشکیل شده از اعداد و حروف است. این اعداد و حروف در صورت گرفتن اسکناس در برابر نور به صورت متفاوتی از حالت عادی، نشان داده می‌‌شود.

هفتمین مورد، فاکتور امنیتی اسکناس دلار، نوار امنیتی سه بعدی است که روی آن قرار گرفته است و با رنگ آبی یا بنفش در اسکناس‌های 100 دلاری به صورت خاص دیده می‌شود.

تاریخچه دلار آمریکا

تا به حال به این فکر کرده‌اید که ریشه کلمه دلار از کجا نشات گرفته؟ در قدیم آمریکایی‌ها از سکه‌های نقره‌ای به نام دلار استفاده می‌کردند که مربوط به اسپانیا بود. مردم با استفاده از این سکه‌ها به دادوستد می‌پرداختند. به جهت آنکه پول رایج آن زمان در آمریکا همین سکه‌های دلار بود، نام پول ملی را دلار نهادند.

استفاده جهانی از دلار برای امریکا نیز سودمند است. یکی از فواید آن مربوط به اقتصاد آمریکا است که استفاده عمومی از دلار موجب رونق اقتصاد آمریکا شده است. همچنین باعث گستردگی اقتصاد آمریکا در جهان شده و پول این کشور را در کل کشورها پخش می‌کند.

تا قبل از انقلاب آمریکا، مستعمرات سیزده‌گانه بریتانیا در آمریکا، از پول رایج انگلستان (لیره) استفاده می‌کردند. همان طور که گفته شد، مردم آمریکا با سکه نقره‌ای اسپانیا که دلار نام داشت، دادو ستد می‌کردند. به همین سبب نام پول ملی خود را دلار گذاشتند. سکه دلار نقره‌ای از قرن چهاردهم به مدت بیش از سه قرن در اروپا ترویج داشت. اسپانیایی‌ها آن را به مستعمرات خود در آمریکا منتقل نمودند. در دوره جنگ داخلی آمریکا و با تصمیم گیری کنگره قاره‌ای در سال 1775، اولین پول رایج قاره آمریکا زده شد.

عدم هماهنگی دولت‌ها و کنگره و همچنین هزینه‌های جنگ و اقدامات انگلیس باعث شد ارزش این پول به صورت قابل توجهی ضعیف بماند. در سال 1792 ضرابخانه (دارالضرب) آمریکا تاسیس شد و اولین سکه دلار ضرب شد. تا قبل از سال 1863 و تاسیس بانک‌های ملی، این سکه تنها ارز کشور نبود.

سکه یک دلاری

در طی دهه 1800، ارزش دلار به واسطه قیمت طلا و دلار نوسان داشت. هنگامی که ارزش طلا در مقایسه با نقره افزایش پیدا کرد، سکه‌های طلا جمع آوری شده و ذوب شدند. بعد از آن سکه‌های طلای جدید که به بازار وارد شدند، سبک‌تر بودند.

سیستم استاندارد طلا در سال‌های 1875 تا 1914 به عنوان اولین سیستم رسمی برای ارزیابی نرخ مبادلات ارزی مورد استفاده قرار گرفت.

در زمان جنگ داخلی اسکناس دلار به تدریج جای دلار سکه‌ای را گرفت. آمریکا بر خلاف سایر کشورها، 12 بانک مرکزی دارد. چاپ اسکناس دلار را اداره گراور و چاپ فدرال رزرو برعهده دارد، که از کاغذ و مرکب خاص استفاده می‌کند و فرمول آن باید محرمانه باشد.

دلار آمریکا بر خلاف اسکناس سایر کشورها دارای اندازه و رنگ مشخصی است. از سال 2005 با حفظ زمینه سبز، تغییراتی در بخشی از قسمت‌های دلار داده شد، که این عمل با هدف جلوگیری از جعل شدن آن بوده است.

قبلا اسکناس پانصد دلاری و هزار دلاری هم وجود داشت. ریچارد نیکسون در سال 1969 از ترس جعل، آن‌ها را از بازار خارج کرد. هم اینک 100 دلاری درشت‌ترین اسکناس آمریکا است.

حجم دلار در جریان ذخیره ارزی بسیاری از کشورها قرار گرفته است و 4 دهه است که از میزان طلا در آمریکا بیشتر شده است. تلاش سران آمریکا بعد از جنگ جهانی دوم، دلاریزاسیون کردن اقتصاد جهان بود.

فدرال رزرو امریکا

دلار آمریکا پایه معاملات بین‌المللی مانند نفت، طلا و… و ریزرو کورنسی و یک ذخیره جهانی و ستون قدرت آمریکا شده است. بیش از دو ‌سوم دلارهای چاپ شده در آمریکا در خارج از این کشور رایج هستند و افزایش دلارهای برون‌ مرزی روز افزون است، به‌ صورتی که در قسمتی از مناطق جهان به نظر می‌آید جای پول ملی را گرفته‌اند و در مناطق بحران ‌زده اقتصادی، بورسی شده‌اند و مطابق سهام، خرید و فروش می‌شوند.

در سال 1995 میزان دلار در گردش در سطح جهان 380 میلیارد بود و در سال 2004 هفتصد میلیارد، یعنی در فاصله 9 سال تقریبا دو برابر شده است که بیش از دوسوم آن در خارج از آمریکا است. این، مربوط به اسکناس‌های چاپ شده است و در آن، معاملات اعتباری به حساب نیامده است. در داخل آمریکا به جای پول نقد، مردم با چک و کارت اعتباری (credit card) معامله و خرید می‌کنند.

دلار آمریکا در چند دهه اخیر واحد استاندارد محاسبه در بازارهای بین‌المللی برای کالاهایی چون نفت و طلا بوده است. حتی بسیاری از کشورها که با آمریکا ارتباط ندارند محصولات خود را بر حسب دلار قیمت‌گذاری می‌کنند.

دلار در اقتصاد آمریکا

وضعیت ذخایر جهانی ارز به‌ صورت قابل توجهی به اندازه و قدرت اقتصاد ایالات متحده و تسلط این کشور بر بازارهای مالی آمریکا استوار است. اعتماد دنیا به توانایی این کشور در بازپرداخت بدهی‌هایش، دلار را به قوی‌ترین ارز جهان تبدیل کرده است.

مرکزیت دلار به عنوان ارز ذخیره جهانی امتیازات بسیاری را به اقتصاد آمریکا داده است. امریکا با داشتن کسری تراز پرداخت‌های بسیار، می‌تواند هزینه و سرمایه‌ی مصرفی را فراتر از تولید داخلی تامین کند و به سرمایه گذاری‌هایی دست زند که بیشتر از اندوخته‌های داخلی آن است.

خارجی‌ها علاقه بسیاری دارند که دارایی و سرمایه خود را به دلار و طلا تبدیل کنند. با توجه به افزایش قیمت طلا در جهان این تمایل خارجی‌ها برای تبدیل دارایی‌های خود به دلار زیادتر شده است.

دلار استرالیا

پول رایج استرالیا و قلمروهای خارجی آن که شامل جزیره کریسمس، جزایر کوکوس و جزیره نورفولک و همچنین سه جزیره مستقل در اقیانوس آرام از جمله کیریباتی، نائورو و تووالو است.

دلار استرالیا در 14 فوریه سال 1966 جایگزین پوند استرالیا با زیرمجموعه شیلینگ و پنی گشت.

در استرالیا اغلب دلار را با $ نمایش می‌دهند، ولی گاهی برای تشخیص دلاراسترالیا از دلار کشورهای دیگر با علامت $A یا $AU نشان داده می‌شود. هر دلار استرالیا معادل 100 سنت است.

سال 2016 دلار استرالیا جزو پنجمین ارز با بیش‌ترین میزان معاملات در بازارهای جهانی بود. حدود 6.9 درصد از همه معاملات روزانه در دنیا با دلار استرالیا انجام می‌گرفت.

دلار استرالیا به دلیل نرخ بهره نسبتا بالا در استرالیا، آزادی نسبی بازار ارزهای خارجی از دخالت دولت، پایداری سیستم سیاسی و اقتصادی استرالیا و وجود این دیدگاه که دلار استرالیا مزایای بسیاری را در بازار جهانی ارز به همراه خواهد داشت، و همچنین قرار گرفتن در معرض اقتصادهای آسیایی و چرخه کالا، یکی از ارزهای محبوب برای معاملات است.

بانک فدرال امریکا

چه کشورهایی از دلار استفاده می‌کنند؟

درست است که دلار واحد پولی امریکا است، ولی واحد پول 33 کشور در جهان است. بعضی از این کشورها عبارت‌اند از آمریکا، هنگ کنگ، دومینیکا، استرالیا، سنگاپور، کانادا و… .

در ایران هم دلار نقش مهمی دارد و صرافان و دلالان عرصه پول و ارز از طریق دلار معامله می‌کنند. معمولا دلار در کشورهای بسیاری استفاده می‌شود و مورد معامله قرار می‌گیرد.

در این مقاله درباره دلار، تاریخچه دلار، راه‌های تشخیص دلار تقلبی از دلار اصل، دلار در اقتصاد آمریکا، دلار استرالیا و… توضیح داده شده است. همان طور که گفته شد در کشور ما نیز دلار یک ارز مهمی محسوب می‌شود. شما می‌توانید در صرافی پرشیا ارز اصفهان به خرید و فروش انواع ارز بپردازید.