حواله ارزی چیست؟

حواله ارزی
5/5 - (2 امتیاز)

حواله ارزی، نوعی روش پرداخت ارز از طریق بانک‌ها و موسسات مالی در همه جهان است. در واقع حواله ارزی سفارش فرستنده است که طی آن مبادلات و واریز ارز به یک حساب بانکی و یا یک گیرنده در یک حساب معین صورت می‌پذیرد. حواله‌های ارزی به طور مستقیم مبلغ مشخصی را به شخص ثالث می‌رسانند که به جز زمان پرداخت نباید هیچ محدودیتی برای پرداخت قائل شوند. این حواله‌های ارزی به صورت شفاهی، کتبی و یا الکترونیکی منتقل می‌شوند.

در ادامه مطلب درباره حواله ارزی و انواع آن توضیح می‌دهیم، با ما همراه باشید.

هدف از حواله ارزی چیست؟

حواله ارزی از یک قسمت ثبت سفارش و یک یا چند قسمت گیرنده تشکیل شده است. این فرآیند یک پرداخت را از یک حساب بانک به یک یا چند حساب گیرنده استناد می‌دهد. این سفارشات داخلی یا خارجی هستند. حواله ارزی تنها مجموعه‌ای از گزینه‌های پرداختی است و بیانگر ارسال چیزی نیست.

حواله ارزی چقدر طول می‌کشد؟

ارسال پول با کارت اعتباری به کارت فرد دیگری معمولا چند دقیقه زمان می‌برد. در صورتی که انتقال بین حساب‌های بانکی معمولا 1 تا 2 روز طول می‌کشد.

مراحل صدور حواله ارزی

صدور این حواله‌ها مراحل مختلفی دارد از جمله:

  • مراجعه به شعبه
  • تامین ارز توسط مشتری
  • تکمیل برگ درخواست صدور حواله یا انتقال ارز

مدارک مورد نیاز صدور حواله ارزی


افراد حقیقی: اصل و تصویر شناسنامه و کارت ملی.
افراد حقوقی: اصل و تصویر مدارک ثبتی و قانونی و هویتی اعم از اساسنامه، ‌شرکت‌نامه، اظهارنامه ثبت شرکت و اصل و تصویر شناسنامه و کارت ملی مدیران و صاحبان امضا شرکت.

حواله ارزی صادره

هنگامی که فردی بخواهد به وسیله بانک برای فرد دیگری ارز ارسال کند، فرد باید به بانک مراجعه کند و مشخصات شخص گیرنده ارز، شماره حساب و واحد پول ارسالی را مشخص کند. پس از آن بانک با توجه به نرخ ارز، ارز فرستنده را تبدیل به ارز گیرنده می‌کند و مبلغ را برای او ارسال می‌نماید.

حواله ارزی وارده

بانک‌هایی که از سرویس حواله ارزی برخوردار هستند، پس از دریافت پیام تایید ارسال حواله ارزی، ارز را به حساب مشتری واریز می‌کنند. شخص در خارج از کشور با ارائه کارت شناسایی می‌تواند وجه واریزی به حساب خود را دریافت کند و تمام ارز خود را به ارز دیگری تبدیل کند و یا ارز خود را به بانک بفروشد.

انواع حواله ارزی از نظر سرعت انتقال

حواله

سرعت انتقال حواله‌های ارزی به مستقیم یا غیرمستقیم بودن آن بستگی دارد که در ادامه توضیح خواهیم داد.

حواله ارزی مستقیم

حواله ارزی مستقیم یا حواله ارزی سوئیفت، یکی از راه‌های جابه‌جایی ارز با امنیت بسیار بالا محسوب می‌شود. با استفاده از این روش می‌توان هر مقدار ارز را به 130 ارز مختلف تبدیل و به حساب هر فردی در تمام دنیا انتقال داد. مزیت حواله ارزی سوئیفت شامل سرعت زیاد در انتقال، امنیت، نامحدود بودن در مبلغ ارسالی و انتقال مستقیم پول به حساب فرد است.

حواله ارزی غیر مستقیم

با استفاده از این روش، مدت زمان بیشتری در حدود 4 تا 7 روز طول می‌کشد تا ارز به حساب شخص مورد نظر واریز شود. تنها تفاوت روش مستقیم با غیرمستقیم فقط در مدت زمان انتقال ارز است.

انواع حواله‌های ارزی

حواله‌های ارزی به انواع زیر تقسیم می‌شود:

حواله‌ ارزی داخلی

به حواله‌ای که گیرنده در بانک شما قرار داشته باشد و به فرد دیگری در همین بانک ارسال کنید، حواله ارزی داخلی می‌گویند. شماره شناسایی بانک گیرنده برای حساب فرد گیرنده در بانک بررسی می‌شود. در زمان ارسال حواله، سیستم حساب گیرنده را بررسی می‌کند تا متوجه شود که آیا حساب گیرنده در حساب‌های مشتریان بانکی  (BCA) قرار داشته باشد. در صورت وجود، سیستم، گزینه‌های ارسال داخلی را ایجاد می‌کند. ولی در صورت ناشناس بودن شماره حساب، گزینه‌ی گیرنده به تراکنش ارزی خارجی انتقال می‌یابد.

حواله ارزی خارجی

به حواله‌های ارزی که بانک گیرنده، بانک دیگری در کشور خودتان باشد، حواله ارزی خارجی می‌گویند. بانک گیرنده در حواله نوشته می‌‍‌شود. در این نوع حواله ارزی، گزینه‌های گیرنده به تراکنش‌های خارجی در سیستم برای پردازش‌های بعدی ارسال می‌شود.

حواله ارزی بیگانه

به حواله ارزی که بانک گیرنده در خارج از کشور قرار داشته باشد، حواله ارزی بیگانه می‌گویند. در این حواله نام کشور و نام بانک گیرنده قید می‌شود.

چک کردن حواله ارزی در بانک‌ها

وقتی یک حواله ارزی را ثبت می‌کنید، سیستم موارد مختلفی را بررسی می‌کند. برخی از این بررسی‌ها تراکنش‌های کسب و کار و انواع تراکنش‌های استفاده شده هستند. می‌توانید بررسی‌های انجام شده و تراکنش‌های کسب و کار خود را شخصی سازی نمایید. موارد چک شده توسط بانک‌ها شامل:

  • بررسی‌های اولیه : بررسی وجود حساب سفارش دهنده، تاریخ ارسال و نوع دقیق تراکنش. در صورتی که این بررسی‌ها انجام نشود امکان ارسال یا دریافت حواله ارزی وجود ندارد.
  • حساب: بانک بررسی می‌کند موانعی برای یک نوع خاص از تراکنش‌ها در بانک سفارش دهنده وجود دارد یا نه. در صورتی که توافق کنند، سفارشات مستقیم برای بدهی‌ها ایجاد شود یا خیر، بررسی می‌شود.
  • تاریخ اعتبار: تاریخ اعتبار معین شده برای حساب گیرنده مجاز است یا خیر، تاریخ اعتبار در محدوده شرایط و محدودیت‌های وضع شده قرار دارد یا نه، مورد بررسی قرار می‌گیرد.
  • محدودیت‌ها: بررسی می‌کند این حواله منجر به کاهش اعتبار در حدی که محدودیت‌های کاهش اعتبار را رد کند، نشود.

انواع حواله‌های ارزی بین‌المللی

حواله ارزی بین‌المللی شامل موارد زیر می‌شود:

پی پال (paypal)

پی پال

پی پال سامانه تجارت الکترونیکی است. در این سامانه افراد می‌توانند تا حداکثر هزار دلار از سایت‌های خارجی خرید ‌کنند و مبلغ را از طریق این سامانه و به صورت اینترنتی پرداخت کنند. به دلیل وجود تحریم‌ها از این سامانه برای مبادلات داخلی نمی‌توان استفاده کرد.

وب مانی (webmoney)

وب مانی یک سیستم تجارت آنلاین بین‌المللی است. کاربر در این سامانه نیاز به باز کردن حساب بانکی ندارد و این سرویس برای کاربران خود، کیف پول دیجیتال و پاسپورت وب مانی ایجاد می‌کند تا از طریق آن بتوانند به آسانی مبادلات مالی خود را انجام دهند.

وسترن یونیون (western union)

وسترن یونیون

این سیستم از بهترین سرویس‌های انتقال ارز بین‌المللی است. وسترن یونیون نیاز به حساب بانکی در مقصد ندارد. همچنین پس از تبدیل ارز به نرخ ارز کشور مقصد، با ارسال کد 10 رقمی که به کاربر داده می‌شود، گیرنده ارز می‌تواند مبلغ واریزی را دریافت کند. جالب است بدانید که به علت وجود تحریم‌ها این روش به صورت مستقیم انجام نمی‌شود.

مانی گرام (moneygram)

این سیستم با وسترن یونیون فقط یک تفاوت دارد. به این گونه که در مانی گرام کارمزد کمتری نسبت به وسترن یونیون تعلق می‌گیرد.

مانی گرام

اسکریل (skrill)

اسکریل کیف پول دیجیتالی است که با استفاده از آن می‌توان دریافت و انتقال وجه آنلاین با امنیت بالا را انجام داد. اسکریل مانند پی پال است و کاربران می‌توانند با استفاده از کارت اعتباری و حساب بانکی به حساب خود پول واریز یا از آن برداشت کنند.

روش پرداخت اسکریل

ناگفته نماند احراز هویت برای اسکریل ضروری است. مزیت این روش این است که کارمزد و هزینه‌ای برای برداشت از حساب خود را ندارد.

نتلر (neteller)

یکی از شبکه‌های پرداخت آنلاین و کیف پول‌های الکترونیکی نتلر است و شباهت بسیاری با اسکریل دارد. در واقع نتلر یک حساب ارزی واسط است. کاربران می‌توانند به صورت همزمان چندین حساب را مدیریت کنند. کاربران اطلاعات همه کارت‌های ارزی خود را به این حساب وارد می‌نمایند و از حساب خود برای پرداخت سایت‌های خارجی استفاده می‌کنند. در ایران این سیستم قابل استفاده نیست.

شبکه پرداخت نتلر

در این مقاله درباره حواله ارزی، انواع حواله و حواله‌های بین‌المللی گفتیم و همچنین هدف از حواله ارزی را ارائه کردیم. امیدواریم اطلاعات مطلوبی را در اختیار شما قرار داده باشیم. شما عزیزان می‌توانید از طریق صرافی پرشیا در اصفهان از خدماتی چون حواله ارزی به اقصی نقاط جهان استفاده نمایید.