واحد پولی یورو

واحد پولی یورو
5/5 - (1 امتیاز)

یکی از ارزهای با ارزش دنیا، یورو است. واحد پولی یورو، در واقع از نام اروپا گرفته شده است که یکی از نتایج پایان جنگ جهانی و جنگ سرد محسوب می‌شود. هفت اسکناس رنگی یورو از 5 تا 500 یورو ارزش گذاری شده‌اند. بر روی اسکناس‌های یورو برخلاف اکثر ارزهای ملی هیچ طرحی از اشخاص ادبی، فرهنگی و سیاسی کشورها وجود ندارد.

یورو مظهر اتحاد اروپا است و توسط رابرت کالینا طراحی شده است. تصویری که روی اسکناس یورو طراحی شده از نقشه اروپا، پرچم اتحادیه‌ی اروپا، طاق‌ها، پل‌ها و پنجره‌های معمولی است.

سکه‌های یورو از یک سنتی تا یک یورویی ارزش گذاری شده‌اند. طراحی یک روی این سکه‌ها به صورت یکسان است ولی طرف دیگر سکه‌ها در هر یک از کشورهای عضو اتحادیه اروپا، طرحی متفاوت دارد.

تاریخچه یورو

در سال 1999، میان 12 کشور جامعه اروپایی، کشورهایی چون انگلیس، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ایرلند، بلژیک، دانمارک، هلند، اسپانیا، پرتغال، یونان و لوکزامبورگ پیمان ماستریخت بسته شد.

پیمان ماستریخت

این کشورها در پیمانی با یکدیگر متحد شدند و علاوه بر ایجاد یک پول واحد، اتحادیه‌ی اقتصادی و پولی اروپا را هم بنیان کردند. همچنین آن‎‌ها یورو را  به عنوان یک ارز مشترک مبادلاتی معرفی نموده و معیارهای اقتصادی سختی برای استفاده از آن و عضویت در اتحادیه اروپا مقرر کردند. این معیارها عبارت‌ هستند از:

  • کسری بودجه‌ی سالانه‌ نباید بیش از ۳٪ تولید ناخالص داخلی (GDP) باشد.
  • بدهی‌های دولت نباید بیش از ۶۰٪ تولید ناخالص داخلی باشد.
  • نرخ ارز ثابت بماند.
  • نرخ تورم به ‌اندازه‌ی ۱/۵٪ میانگین نرخ سه کشوری باشد که پایین‌ترین تورم را در اتحادیه‌ی اروپا دارند.
  • نرخ بهره‌ی بلند مدت حدود ۲٪ باشد.

در سال 1998، کشورهای اروپایی مانند اتریش، بلژیک، فنلاند، فرانسه، آلمان، ایرلند، ایتالیا، لوکزامبورگ، هلند، پرتغال و اسپانیا با وجود نگرانی‌هایی مانند جعل اسکناس و از دست دادن قسمتی از حاکمیت و هویت ملی خود، به صورت رسمی به اتحادیه پولی و اقتصادی اروپا پیوستند.

بریتانیا و سوئد با بهانه و تاخیر بسیار عضو آن اتحادیه شدند. البته بعضی از کسب و کارهای بریتانیا قبل از آن بر این تصمیم بودند که پرداخت یورویی را در معاملات خود با سایر کشورهای اروپایی بپذیرند.

در ابتدا یونان شرایط اقتصادی برای وارد شدن به اتحادیه پولی و اقتصادی اروپا را نداشت، ولی در سال 2001 توانست با اصلاح ساختار اقتصادی خود، به اتحادیه پول اروپا بپیوندد.

کشور اسلوونی، اولین کشور با سابقه کمونیستی بود که یورو را به عنوان ارز رایج خود پذیرفت. کشورهایی مانند مالت و قسمت یونانی نشین قبرس پس از آن که در سال 2004 به  اتحادیه اروپا پیوستند، به ثبات مالی دست یافته و در سال 2008 یورو را جایگزین ارز ملی خود کردند.

به تدریج کشورهای دیگری واحد پولی یورو را پذیرفتند. مثل اسلواکی در سال 2009، استونی در سال 2011، لتونی در سال 2014 و لیتوانی در سال 2015. در مجموع به 19 کشور عضو اتحادیه اروپا که از یورو استفاده می‌کنند، منطقه یورو، حوزه یورو یا ناحیه یورو گفته می‌شود.

کارشناسان بسیاری پیش بینی می‌کردند که یورو به عنوان یک ارز بین‌المللی در رقابت با دلار آمریکا به برتری خواهد رسید.

مزیت­‌های یورو

اولین مزیت یورو، از بین بردن بروکراسی و گرفتاری ناشی از تبدیل پول بین کشورها است. از مزیت‌های دیگر اشتراک یورو کمک به رونق تولید است که توانسته زمینه تولید در کشورهای کمتر توسعه یافته را با هزینه کمتر و سپس بهره برداری یا فروش با قیمت بالا و سود قابل توجه، فراهم ‌کند. در واقع پیوستن به واحد پولی یورو علاوه بر این که نشان دهنده قدرت اقتصادی است، میزان ریسک پذیری و برنامه مالی دولت را تعیین می‌کند.

یورو واحد پول اتحادیه اروپا

واحد پولی مشترک بین دولت‌های هم پیمان یورو باعث توسعه صنعت توریست و افزایش گردشگران غیر اروپایی شده است. کشورهای اروپایی توانستند حضور گردشگران در شهرها و مناطق دیدنی مختلف را تا حد بسیاری آسان‌تر کنند.

مشخصات یورو

به دلیل وجود گردش مالی بسیار بالا و نقدینگی بسیار واحد پولی یورو، بانک مرکزی اروپا مسئول چاپ، توزیع اسکناس و سکه‌های یورو و مدیریت آن است.

اسکناس‌های یورو عبارت اند از 5، 10، 20، 50، 100، 200 و 500 یورویی. وزن اسکناس‌های یورو از 0.6 گرم تا 1.1 گرم متفاوت است. روی اسکناس‌های یورو تصویری از معماری‌های مربوط به زمان خاصی از اروپا چاپ شده است. تصاویری که از کشورهای حوزه یورو انتخاب شده است، به نوعی تاریخ و هویت مردم اروپایی را نشان می‌دهد.

سکه‌های یورو شامل یک و دو یورو و همچنین سکه‌های سنت یورو شامل 1، 2، 5، 10، 20 و 50 سنتی هستند. تصاویر حک شده روی هر سکه دارای الگوی خاصی است. یک طرف همه سکه‌ها تصویر یکسانی با طراحی مرکز ضرب سکه بلژیک دارد و طرف دیگر با توجه به کشورهایی که آن سکه را ضرب می‌کنند، محلی را نشان می‌دهد.

هم اکنون یورو در کشورهای زیر رایج است:

آلمان، اتریش، اسپانیا، استونی، اسلواکی، اسلوونی، ایتالیا، ایرلند، بلژیک، پرتغال، فرانسه، فنلاند، قبرس، لوکزامبورگ، مالت، هلند، یونان، لتونی، لیتوانی.

آیا ارزش یورو تغییر می‌کند؟

یورو یک پول ملی نیست. در واقع یورو یک ارز فرا ملی است که امکان دارد یک تصمیم بانک مرکزی اتحادیه اروپا، برای بعضی از افراد سودمند و برای بعضی دیگر مضر باشد؛ پس نمی‌توان وضعیت یورو را در هیچ زمانی به صورت دقیق پیش بینی کرد.

یورو

یکی از دلایل مهمی که انگلستان استفاده از یورو را قبول نکرد، این بود که نمی‌خواست اختیار تصمیم گیری در مورد وضعیت ارز کشور خود را به کشورهای دیگر بسپارد. همچنین پوند انگلستان یکی از معتبرترین ارزهای دنیا محسوب می‌شود.

ناگفته نماند که کشورهایی مانند آلمان و فرانسه هم مثل انگلستان منافع خود را در نظر گرفتند و به این نتیجه رسیدند که با پیوستن به حوزه یورو می‌توانند به سود بیشتری دست یابند. البته پیوستن این کشورها باعث اعتبار بخشی به این ارز بین‌المللی شد.

بسیاری از کشورها بر این باور هستند که در سال‌های آینده ممکن است شرایط اقتصادی وضعیت خوبی نداشته باشد و پیوند یورویی اروپا دچار اختلال شود و منافع آن‌ها به خطر بیفتد. سران اروپایی در تلاش هستند که واحد پولی مشترک بین خود را حفظ کنند و اجازه ندهند خدشه‌ای به آن وارد شود.

در این مقاله درباره واحد پولی یورو توضیح داده شد. مطالبی درمورد مزیت یورو، مشخصات و تاریخچه و وضعیت یورو در آینده ارائه شد. صرافی پرشیا ارز اصفهان آماده ارائه هرگونه خدمات ارزی به شما هموطنان عزیز است. برای پیدا کردن سایت پرشیا ارز در گوگل، کافیست عبارت ” صرافی اصفهان ” را جستجو کنید.